domingo, 4 de junio de 2023

Rockman 10 Years History Book - Entrevista con Keiji Inafune, Hitoshi Ariga, Yoshihiro Iwamoto y Shigeto Ikehara.

"Rockman 10 Years History Book". Libro de 1998 para celebrar los 10 años de Rockman en Japón, incluye una entrevista de Hitoshi Ariga con Keiji Inafune, Shigeto Ikehara y Yoshihiro Iwamoto, siendo de inicios de 1998 da una perspectiva sobre como los involucrados con Rockman ven la situación de la franquicia, que se encontraba en su punto más alto antes de los eventos de mediados de 1998.


TRANSCRIPCIÓN EN ESPAÑOL.

SIMPOSIO ESPECIAL
HABLEMOS DE "ROCKMAN"

HITOSHI ARIGA
<PERFIL>
UN MANGAKA FAMOSO EN JAPÓN POR ESTAR FAMILIARIZADO CON "ROCKMAN", HECHO RECONOCIDO POR ÉL MISMO Y SUS AMISTADOS. PARA MARZO DE 1998, SU OBRA "ROCKMAN MEGAMIX" SE ESTÁ SERIALIZANDO EN LA "EDICIÓN ESPECIAL DE COMIC BOM BOM".

SHIGETO IKEHARA
<PERFIL>
UN GIGANTE DEL "GAME MANGA" QUE CAUTIVÓ AL MUNDO CON SU OBRA "FAMICOM FUUNJI" ENTRE OTROS. DESDE LA EDICIÓN DE ENERO DE 1992 DE "COMIC BOM BOM", SERIALIZÓ EL MANGA "ROCKMAN".

YOSHIHIRO IWAMOTO
<PERFIL>
UN POPULAR ARTISTA DE MANGA QUE PARA MARZO DE 1998 YA ESTÁ SERIALIZANDO "ROCKMAN X4" EN "COMIC BOM BOM". SU TRAZO ENTUSIASTA Y EL DESARROLLO DE SU HISTORIA HACE RUGIR A LOS FANÁTICOS.

KEIJI INAFUNE
<PERFIL>
UN PRODUCTOR DE VIDEOJUEGOS QUE HA ESTADO PROFUNDAMENTE INVOLUCRADO EN LA "SAGA ROCKMAN" DESDE SUS INICIOS. DESDE MARZO DE 1998, ES GERENTE GENERAL DEL 2DO DEPARTAMEN- TO DE PRODUCCIÓN DE LA SEDE DE DESARRO- LLO DE CAPCOM CO, LTD.

¡LA VERDADERA HISTORIA CONTADA APASIONADAMENTE POR LOS HOMBRES INVOLUCRADOS EN "ROCKMAN"!

"ROCKMAN", EL ORGULLO DE LOS MANGAKA DE "COMIC BOMBOM" Y EL PRODUCTOR DE CAPCOM, INAFUNE, A QUIEN SE PUEDE LLAMAR "EL PADRE DE LA SAGA", HABLAN SOBRE LA HISTORIA DE "ROCKMAN". HITOSHI ARIGA, EL SUPERVISOR DE ESTE LIBRO, ES EL ENCARGADO DE MODERAR LA ENTREVISTA.

¡LA HISTORIA DE LOS MANGAS "ROCKMAN" EN "COMIC BOM BOM" EMPIEZA CON EL MAESTRO SHIGETO IKEHARA!

ARIGA: CREO RECORDAR QUE EL PRIMER MANGA DE "ROCKMAN" QUE DIBUJÓ EL MAESTRO IKEHARA FUE "ROCKMAN WORLD", QUE SE PUBLICÓ EN EL "NÚMERO ESPECIAL DE VACACIO- NES DE VERANO DE COMIC BOMBOM DE AGOSTO DE 1991", ¿NO?... IKEHARA: LO RECUERDAS BIEN, ¿NO? ARIGA: YO SOLÍA LEER MUCHO "BOMBOM", Y HE SIDO UN GRAN FANÁ- TICO DE LA SAGA "ROCKMAN" DESDE ENTONCES.

IKEHARA: YA RECUERDO... ES CIERTO, SE PUBLICÓ POR PRIMERA VEZ EN UN NÚMERO ESPECIAL, Y DADO QUE FUE MUY POPULAR, COMENCÉ A PUBLICAR EN LA REVISTA MENSUAL, ¿NO ES ASÍ? ARIGA: ASÍ ES. A PARTIR DE LA EDICIÓN DE ENERO DE 1992, COMENZÓ LA SERIALIZACIÓN DE "ROCKMAN 4" EN "COMIC BOMBOM".

IKEHARA: AH, SÍ, "4" FUE EL PRIMERO PARA LA REVISTA. DESPUÉS DE ESO, RECUERDO HABER HECHO HASTA "ROCKMAN 7". EN EL CAMINO, TAM- BIÉN DIBUJE A "ROCKMAN X" PARA UN NÚMERO ESPECIAL.

ARIGA: PARA EMPEZAR, ¿POR QUÉ RAZÓN O CÓMO ES QUE USTED DECIDIÓ DIBUJAR UN MANGA DE "ROCKMAN"?

IKEHARA: UN DÍA, MI EDITOR EN "BOMBOM" VINÓ CON UN VIDEOJUEGO INTERESANTE Y ME PREGUNTÓ SI PODÍAMOS CONVERTIRLO EN UN MANGA. ESE VIDEOJUEGO ERA "ROCKMAN". HASTA ESE MOMENTO, HABÍA DIBUJADO VARIOS CÓMICS DE VIDEOJUEGOS, PERO POR CASUALIDAD AÚN NO HABÍA HECHO NADA DE "ROCKMAN". ENTONCES, CUANDO LO MIRE, TUVE LA IMPRESIÓN DE QUE CIERTAMENTE SE VOLVERÍA UN MANGA POPULAR... Y DECIDÍ HACERLO DE INMEDIATO.

🧿 QUERÍA HACER UN MANGA COMO "TETSUWAN ATOM"

ARIGA: Y ESPECÍFICAMENTE, ¿QUÉ TIPO DE MANGA QUERÍA HACER USTED?

▲ EL SR. INAFUNE Y EL SR. SATO DE CAPCOM. EL SR. SATO ES EL HOMBRE TRAS BAMBALINAS (?) A CARGO DEL MERCADEO RELACIONADO CON ROCKMAN.

IKEHARA: CUANDO VI EL VIDEOJUEGO. LO PRIMERO QUE PENSÉ FUE "AH, ES COMO 'TETSUWAN ATOM"". ES POR ESO QUE QUERÍA SEGUIR ESA RUTA CON MI MANGA. EN OTRAS PALA- BRAS, QUERÍA HACER UN MANGA COMO 'TETSUWAN ATOM', QUE SIGUE LA RUTA DEL MANGA SHOUNEN CLÁSI- CO QUE TODO MUNDO PUE- DE DISFRUTAR. EN ESE MO- MENTO, O INCLUSO AHORA, EL NÚMERO DE MANGA SHOUNEN CLÁSICO ESTÁ DISMINUYENDO, PERO PENSÉ QUE ROCKMAN SERÍA CAPAZ DE LOGRARLO, ASÍ QUE CONSULTÉ CON MI EDITOR Y DECIDIMOS HACER UNA OBRA QUE SIGUIERA LA RUTA DE 'TETSUWAN ATOM'.

ARIGA: CONQUE ERA ESO. A MÍ ME ENCANTABA 'TETSUWAN ATOM', Y TAMBIÉN ME ENCANTO LA VERSIÓN DE "ROCKMAN" DEL MAESTRO IKEHARA. CREO QUE ES PORQUE CONGENIABA CON LA IDEA DE "MANGA SHOUNEN CLÁSICO QUE TODO MUNDO PUEDE DISFRUTAR". SEÑOR INAFUNE, USTED HA LEÍDO EL MANGA "ROCKMAN" DEL MAESTRO IKEHARA, ¿VERDAD?

INAFUNE: SÍ. CLARO QUE LO LEI. PERO RESPECTO A LO QUE DIJO EL MAESTRO IKEHARA, ME SORPRENDI CUANDO ESCUCHE LA PARTE EN LA QUE USTED MENCIONA QUE VEÍA A "ROCKMAN" COMO UNA ESPECIE DE "TETSUWAN ATOM". Y PIENSO HABLAR DE ESO JUSTO AHORA, PORQUE EN SU MOMENTO HUBO UNA IDEA PARA CONVERTIR A ROCKMAN EN ATOM. ARIGA: EH, ¿QUÉ QUIERE DECIR CON ESO?

▲ LA PRIMERA ENTREGA DE "ROCKMAN 4" PUBLICADA EN EL NÚMERO DE ENERO DE 1992. TAN PRONTO COMO COMENZÓ LA SERIALIZACIÓN, SE VOLVIÓ MUY POPULAR.

🧿 LA INEXPICABLE CONEXIÓN ENTRE ROCKMAN Y ATOM

INAFUNE: ROCKMAN AHORA SE HA CONVERTIDO EN UN PERSONAJE EMBLEMA DE CAPCOM, PERO CUANDO SE IBA A LANZAR EL PRIMER VIDEOJUEGO, HABÍA UNA OPINIÓN DE QUE SE- RÍA DIFÍCIL DESDE EL PUNTO DE VISTA ODE! COMERCIAL IR CON UN PERSONAJE ORIGINAL TAN SIMPLE.

ARIGA: HMPH, HPMH.

INAFUNE: ENTONCES, SALIÓ ESTÁ IDEA, ¿QUÉ TAL SI CAMBIAN AL PROTAGONISTA POR ATOM...? SU PROPUESTA ERA, PUEDEN LANZAR AL MERCADO SU VIDEOJUEGO DE ACCIÓN CON ESTE ROBOT, PERO CREO QUE SE VENDERÁ MUCHO MEJOR SI CONSIGUEMOS LOS DERECHOS Y LO LANZAN COMO UN

VIDEOJUEGO DE 'TETSUWAN ATOM'.

ARIGA: YA VEO.

INAFUNE: BUENO, AL FINAL, EN LUGAR DE ATOM, DECIDIMOS IR CON NUES- TRO PERSONAJE ORIGINAL, ROCKMAN, COMO SE PLANEÓ ORIGINALMENTE. SIN EMBARGO, SI TAL OPINIÓN SURGIÓ, ES PORQUE "ROCKMAN" Y "TETSUWAN ATOM" DEBEN HABER TENIDO UNA IMAGEN SIMILAR. Y EL MAESTRO IKEHARA SE PERCATÓ DE ESA SIMILITUD AL INSTANTE, ¿NO ES ASÍ?

ARIGA: EN ESE MOMENTO, SI EL VIDEOJUEGO HUBIERA CAMBIADO A 'TETSUWAN ATOM', NO HABRÍAMOS CONOCIDO LA SAGA 'ROCKMAN', PERO ¿QUÉ TIPO DE VIDEOJUEGO HUBIERA SIDO SI ATOM HUBIERA SIDO EL PROTAGONISTA? ME DA ALGO DE CURIOSIDAD. POR CIERTO, SE CONVIRTIÓ EN UN TEMA DE DISCUSIÓN ENTRE LOS FANÁTICOS, PERO EN EL MANGA DEL MAESTRO IKEHARA, EL DISEÑO DE ROCKMAN CAMBIÓ A MITAD DE LA PUBLICACIÓN, ¿NO?

IKEHARA: AAH, ESO FUE UNA SOLICITUD DEL SEÑOR CAPCOM...

ARIGA: EH, ¿FUE ESO?

CON LA VENIDA DE "ROCKMAN X ¡EL MUNDO DE "ROCKMAN" SE EXPANDIÓ MÁS Y MÁS!

INAFUNE: SÍ. HUBO TODA UNA PROBLEMÁTICA SOBRE LA UNIFICACIÓN DE LA IMAGEN. PERSONALMENTE, CREO QUE CADA MANGA ES LA OBRA DEL MANGAKA, E INCLUSO SI USA EL PERSONAJE DE ROCKMAN, PUEDE EXPANDIR DICHA IMAGEN COMO ELLOS QUIERAN, PERO EN CIERTO MOMENTO, OCURRIÓ UNA CAMPAÑA INTERNA DENTRO DE LA COMPAÑÍA PARA UNIFICAR LA IMAGEN DE TODA LA SAGA "ROCKMAN".

ARIGA: YA VEO. HABLANDO DE ESO, CAPCOM PREPARA UNA SERIE DE ENORMES 'FILE BOOKS' QUE ESPECI- FICAN LOS DISEÑOS Y COLORES DE TODOS LOS PERSONAJES QUE APARECEN EN LA SAGA "ROCKMAN".

INAFUNE: JUSTO AHORA, ESTOY EN PROCESO DE HACER OTRO 'FILE BOOK', ASÍ QUE DE CIERTA MANERA ME SIENTO ALUDIDO...

ARIGA: ¿ASÍ QUE ERA USTED? ESO SOLO DEMUESTRA LO MUCHO QUE USTED VALORA LA IMAGEN DE LOS PERSONAJES DE LA SAGA "ROCKMAN"... POR CIERTO, ¿QUÉ HAY SOBRE USTED, MAESTRO IWAMOTO?, CUANDO EMPEZÓ A SERIALIZAR "ROCKMAN X", ¿TENÍA ALGUNA IDEA DE LA DIRECCIÓN QUE QUERÍA TOMAR?

🧿 VERSIÓN MANGA DE "X" DONDE SE DESARROLLA UN DRAMA DE HOMBRES DE SANGRE ARDIENTE

IWAMOTO: EN TÉRMINOS DE DIRECCIÓN, MIS MANGAS SIEMPRE HAN SIDO DE "HOMBRES DE SANGRE CALIENTE", ASÍ QUE NO PUEDO DIBUJAR NADA QUE NO SEA ESO. ASÍ QUE NO PENSÉ MUCHO EN ELLO... PENSÉ QUE AL FINAL SERÍA CAPAZ DE DIFERENCIARLO DEL MANGA "ROCKMAN" DIBUJADO POR EL MAESTRO IKEHARA Y EL MAESTRO ARIGA. AFORTUNADA- MENTE, LA AMBIENTACIÓN DE LA SAGA "X" ES MÁS SERIA QUE LA DE LA SAGA "ROCKMAN", Y ESO IBA CONMIGO.

▲ ¡LA APERTURA DE LA PRIMERA HISTORIA DEL DRAMÁTICO "ROCKMAN X" PUBLICADA EN LA EDICIÓN DE ENERO DE 1994!

ARIGA: EN LA SAGA "X", LA VISIÓN DEL MUNDO Y LA HISTORIA SE DECIDIERON HASTA CIERTO PUNTO DESDE EL PRINCIPIO. ¿ELLO NO TE GENERÓ NINGUNA LIMITANTE O DIFICULTAD?

IWAMOTO: NO, EN REALIDAD NO. ME HAN DADO RELATIVAMENTE BASTANTE LIBERTAD CREATIVA. POR EL CONTRARIO, TIENDO A CONVULSIONAR MI NARRATIVA Y ME PREOCUPO MÁS POR COMO ORGANIZARLO.

INAFUNE: EL MANGA DEL SEÑOR IWAMOTO ES BASTANTE ESTIMULANTE PARA MÍ. LA HISTORIA JUEGA UN PAPEL MUY IMPORTANTE EN LOS VIDEOJUEGOS DE LA SAGA "X", ASÍ QUE CUANDO VEO QUE EL MANGA DEL SR. IWAMOTO SE EMOCIONA, YO TAMBIÉN ME EMOCIONÓ, Y PIENSO: "MUY BIEN, LA PRÓXIMA VEZ SE ME OCURRIRÁ UNA HISTORIA AÚN MÁS SORPRENDENTE".

ARIGA: ES UN EFECTO SINÉRGICO EN EL BUEN SENTIDO, ¿NO?

IWAMOTO: BUENO, SI ESO SUCEDE, TENDRÉ QUE HACER MI OBRA AÚN MÁS EMOCIONANTE, Y SE INTENSIFI- CARÁ CADA VEZ MÁS, HACIENDO QUE SEA CADA VEZ MÁS DIFÍCIL ARMAR LA HISTORIA. PARA SER SINCERO, TENGO LA CABEZA LLENA DE IDEAS SOBRE CÓMO CONCLUIR LA HISTORIA DE "ROCKMAN X4". (EN ENERO DE 1998, CUANDO SE LLEVÓ A CABO ESTA CONVERSACIÓN, "ROCKMAN X4" DEL MAESTRO IWAMOTO, QUE SE SERIALIZABA EN "COMIC BOMBOM", AÚN NO HABÍA CONCLUIDO).

🧿 ¿¡EL FINAL DE LA SAGA "X" YA ESTABA DECIDIDO!?

ARIGA: HABLANDO DE "ROCKMAN X4", EL DR. WILY FINALMENTE HA APARECIDO EN EL VIDEOJUEGO, Y TAMBIÉN NOS ENTERAMOS DE QUE PODRÍA SER EL CREADOR DE ZERO. CUANDO EMPEZASTE CON LA SAGA "X" ¿ESE DETALLE YA ESTABA PENSADO DESDE UN PRINCIPIO?

INAFUNE: SÍ, A DIFERENCIA DE LA SAGA "ROCKMAN", COMENCÉ A HACER LA SAGA "X" UNA VEZ HABÍA PLANEADO TODA LA HISTORIA EN GENERAL. POR ESO TE DIGO, EL FINAL YA ESTÁ DECIDIDO.

ARIGA: ¡EH! ¿¡ES ESO VERDAD!? INAFUNE: OBVIAMENTE, NO PUEDO DE- CIRLES CUÁNTOS EPISODIOS FALTAN NI CUÁL SERÁ EL FINAL, PERO AL MENOS YA TENGO UNA IDEA EN MI CABEZA.

▲ EL MAESTRO IWAMOTO HABLA CON ENTUSIASMO SOBRE EL MANGA Y LOS VIDEJUEGOS DE "ROCKMAN X".

ARIGA: LO ESPERO CON ANSIAS...

IWAMOTO: POR CIERTO, SEÑOR ARIGA, ¿CUÁNDO FUE QUE USTED EMPEZÓ A DIBUJAR MANGAS DE "ROCKMAN"?

ARIGA: HICE MI DÉBUT EN "BOMBOM" EN EL NÚMERO ESPECIAL DE VACACIONES DE PRIMAVERA DEL '93. FUE EN UN 'GAG MANGA' LLAMADO "ROCKMAN GAG WORLD". SIN EMBARGO, COMO YO ME DEDIQUÉ AL 'DOUJINSHI', HE DIBUJADO Y PUBLICADO MANGAS DE 'ROCKMAN' DESDE HACE MUCHO MÁS TIEMPO. Y ES QUE HE SIDO UN GRAN FAN DESDE QUE SE LANZÓ EL PRIMER VIDEOJUEGO. POR SUPUESTO, HE PARTICIPADO VARIAS VECES EN EL 'BOSS CHARA CONTEST'. PERO NUNCA LOGRÉ LLEGAR A LA SELECCIÓN FINAL...

INAFUNE: AH, CREO QUE SE DEBIÓ A QUE TUS DIBUJOS ERAN DEMASIADO BUENOS.

ARIGA: ENTONCES, EN LOS 'CONTEST', SI TU DIBUJO ES DEMASIADO BUENO, ¿NO TE ESCOGEN?

¿QUÉ PIENSAN LOS MANGAKAS QUE DIBUJAN A "ROCKMAN" TRAS POR FIN HABER JUGADO LOS VIDEOJUEGOS?

INAFUNE: NO PUEDO REVELAR MUCHO DE LA HISTORIA INTERNA, PERO EN EL 'BOSS CHARA CONTEST' LE DI MÁS IMPORTANCIA A LAS TEMÁTICAS. EN OTRAS PALABRAS, ELIJO PERSONAJES QUE TENGAN UNA TEMÁTICA QUE SE AJUSTE A LO QUE NECESITO EN ESE MOMENTO Y QUE SEAN FÁCILES DE MOVER DENTRO DEL VIDEOJUEGO. POR SUPUESTO, NUNCA HE SIDO BUENO DIBUJANDO, PERO TENGO LA FILOSOFÍA DE QUE SI UN PERSONAJE ES DEMASIADO COMPUESTO Y ES COMPLICADO DE MOVER, DEBO ALEJARME DE ÉL.

ARIGA: ERA ESO... BUENO, DEJÁNDOME DE LADO, ME GUSTARÍA PREGUNTARLES SOBRE LOS VIDEOJUEGOS DE "ROCKMAN", MAESTRO IKEHARA, SEA SINCERO, ¿CÓMO SE SINTIÓ AL JUGARLOS POR PRIMERA VEZ?

IKEHARA: NO RECUERDO EXACTAMENTE QUÉ VIDEOJUEGO JUGUÉ PRIMERO, PERO SINCERAMENTE PENSÉ QUE ERA UN VIDEOJUEGO DE ACCIÓN MUY BIEN HECHO. NO PENSÉ QUE FUERA TAN DIFÍCIL COMO SE RUMO- REABA. SIN EMBARGO, SENTÍ QUE HABÍA UNAS PEQUEÑAS SECCIONES MAL BALANCEADAS POR AQUÍ Y ALLÁ... IWAMOTO: SUPONGO QUE ES PORQUE A USTED, MAESTRO IKEHARA, SE LE DAN BIEN LOS VIDEOJUEGOS. EN MI CASO, LO PRIMERO QUE JUGUÉ FUE "ROCKMAN X", PERO COMO NO SOY BUENO EN EL GÉNERO DE ACCIÓN, SE ME HIZO MUY DIFÍCIL.

▲ EL MAESTRO ARIGA LE COMENTA AL MAESTRO IKEHARA, QUE EN SU MOMENTO, QUISO TRABAJAR DE SU ASISTENTE...

🧿 ¿ERES MÁS DE LA FACCIÓN "ROCKMAN"? ¿O MÁS DE LA FACCIÓN "X"?

INAFUNE: SI HUBIERAS JUGADO LA SAGA "ROCKMAN" PRIMERO, ES POSIBLE QUE HUBIERAS TENIDO UNA IMPRESIÓN DIFERENTE. LA SAGA "ROCKMAN" Y LA SAGA "X" DEBERÍAN SER BÁSICAMENTE CASI IGUALES, PERO PARECE QUE CAUSAN UNA IMPRESIÓN DIFERENTE EN CADA PERSONA QUE LOS PRUEBA DEPENDIENDO DE SUS GUSTOS. LOS SERES HUMANOS QUE ME RODEAN SON DEL TIPO: "ROCKMAN' ES MÁS ACCESIBLE", O SON DEL TIPO: "NO, YO PREFIERO "X".

ARIGA: PARA MÍ, AMBOS SON IGUAL DE ACCESIBLES (RISAS).

INAFUNE: NO, ES QUE USTED, SR. ARIGA, DEBER SER ALGUIEN ESPECIAL (RISAS).

IKEHARA: NO ES UNA PERSONA PROMEDIO, ¿NO? YO TAMBIÉN UNA VEZ LE PEDÍ AL SR. ARIGA QUE ME ENSEÑARA CÓMO ATRAVESAR UNA ZONA QUE SENCILLAMENTE NO PODÍA PASAR.

IWAMOTO: ¿ESO HACÍA? BUENO, CUANDO JUGUÉ "X" POR PRIMERA VEZ, SOLO LOGRÉ PASAR 1 ESCENARIO, ASÍ QUE CREÍ QUE ERA BASTANTE DIFÍCIL. PERO ESTO ES LO QUE PIENSO. INCLUSO SI ALGUIEN COMO YO QUE ES MALÍSIMO EN LOS VIDEOJUEGOS DE ACCIÓN, TRAS ESFORZARSE LO SUFICIENTE, PUEDE LOGRAR COMPLETAR 1 ESCENARIO, ENTONCES ESE DEBER SER UN EXCELENTE VIDEOJUEGO. INAFUNE: MUCHAS GRACIAS. PERO YO, COMO CREADOR, JAMÁS HE PRETENDIDO 'REDUCIR EL FRENTE'*. SIN EMBARGO, DE ACUERDO A LAS OPINIONES DE LOS FANÁTICOS QUE HE RECIBIDO HASTA AHORA, TODO INDICA QUE LES HA PARECIDO DEMASIADO FÁCIL ¿NO...?

▲ EL TRABAJO DEBUT DEL MAESTRO ARIGA PUBLICADO EN EL NÚMERO ESPECIAL DE VACACIONES DE PRIMAVERA DE 1993 DE "COMIC BOMBOM". ¡SUS PERSONAJES DESBORDAN CARISMA!

ARIGA: SEÑOR INAFUNE, USTED HA ESTADO INVOLUCRADO EN LA MAYORÍA DE LAS ENTREGAS DE "ROCKMAN" HASTA AHORA, ¿CUÁL DE TODAS LE DEJÓ LA MAYOR IMPRESIÓN?

INAFUNE: CADA UNA ME HA DEJADO VALIOSOS RECUERDOS, PERO SI TUVIERA QUE FORZAR UNA RESPUESTA, SERÍA "ROCKMAN 4".

🧿 ¿SE PERFECCIONÓ EL SISTEMA EN "ROCKMAN 4"?

ARIGA: ¿DIJO "ROCKMAN 4"? ¿QUIERO SABER EL PORQUÉ?

INAFUNE: BUENO, ERA LA PRIMERA VEZ QUE ESTUVE A CARGO DEL EQUIPO DE TRABAJO, PERO MÁS QUE ESO, TENGO LA FUERTE IMPRESIÓN DE QUE, EN ESTA ENTREGA, HUBO CIERTO GRADO DE PERFECCIONAMIENTO EN LO REFERENTE AL SISTEMA.

ARIGA: EL 'CHARGE SHOT' DE 4... AHORA PODÍAS HACER LOS FAMOSOS ATAQUES ACUMULABLES, ¿NO?

INAFUNE: ASÍ ES. "ROCKMAN 3" AGREGÓ LOS ELEMENTOS DE 'SLIDING' Y A RUSH, Y "4" HIZO POSIBLE CARGAR LOS DISPAROS... EN OTRAS PALABRAS, SE COMPLETO CASI EL MISMO 'GAME STYLE' QUE TENEMOS AHORA.

ARIGA: ESTA ES LA PRIMERA ENTREGA EN LA CUAL PUEDES VOLVER A JUGAR UN ESCENARIO TRAS HABERLO COMPLETADO, ¿NO?

INAFUNE: ASÍ ES.

ARIGA: SEÑOR INAFUNE, SI "4" ES LA ENTREGA QUE DEJO MAYOR IMPRESIÓN EN USTED, Y TAMBIÉN QUE, LA SERIALIZACIÓN DEL MAESTRO IKEHARA EN "BOMBOM" EMPEZÓ EN "4"... PENSÁNDOLO DE ESA MANERA, SE PUEDE DECIR QUE "ROCKMAN 4" ES EL PUNTO DE INFLEXIÓN DE LA SAGA, ¿NO?

INAFUNE: POR CIERTO, TE VOY A CONTAR UNA CURIOSIDAD, FUE MI DECISIÓN QUE EL COLOR DEL CARTUCHO DE "ROCKMAN 4" FUERA NARANJA. DESPUÉS DE TODO, SIEMPRE HE PENSADO QUE UN COLOR BRILLANTE Y LLAMATIVO COMO EL NARANJA SERÍA PERFECTO PARA UN VIDEOJUEGO DE ACCIÓN.

🧿 ¿¡QUÉ LE DEPARA A "ROCKMAN" EN EL FUTURO...!?

ARIGA: POR ÚLTIMO, ¿QUÉ ESPERAN DE LA SAGA "ROCKMAN" EN EL FUTURO? ¿PODRÍAN DECIRLE AL SR. INAFU- NE LO QUE PIENSAN UNO POR UNO? PRIMERO, EL MAESTRO IKEHARA...

IKEHARA: NO ESTOY DIRECTAMENTE INVOLUCRADO CON "ROCKMAN" AHORA, PERO QUIERO QUE SEA UN VIDEOJUEGO QUE TODOS, ESPECIAL- MENTE LOS NIÑOS, PUEDAN DISFRUTAR DE FORMA CASUAL. EL NÚMERO DE VIDEOJUEGOS QUE LOS NIÑOS PUEDEN JUGAR HA DISMINUIDO EN ESTOS DÍAS, ¿NO?

INAFUNE: CLARO, ¿NO? JAMÁS OLVIDARÉ ESE PUNTO. CUANDO TRABAJO EN LA SAGA "ROCKMAN", SIEMPRE TENGO PRESENTE EN MI MENTE QUE ESTE ES UN VIDEOJUEGO PARA NIÑOS. Y TRATO DE INCULCAR ESO TAMBIÉN EN LOS OTROS MIEMBROS DEL PERSONAL.

IWAMOTO: POR MI PARTE, COMO ESTOY INVOLUCRADO CON LA SAGA "X", ESPERO CON ANSIAS MÁS DRAMAS ARDIENTES...

INAFUNE: BUENO, ENTONCES PREPARARÉ UNA HISTORIA QUE SERÁ AÚN MÁS DIFÍCIL DE ORGANIZAR PARA EL SR. IWAMOTO (RISAS).

ARIGA: EN PRIMER LUGAR, QUIERO QUE LA SAGA "ROCKMAN" CONTINUE EN EL FUTURO POR SIEMPRE. ADEMÁS, ME GUSTARÍA VER QUE EL FORMATO DE VIDEOJUEGO DE ACCIÓN DE DESPLAZAMIENTO LATERAL SE MANTENGA TANTO COMO SEA POSIBLE... POR SUPUESTO, TAMBIÉN ES BUENO TENER VIDEOJUEGOS DE "ROCKMAN" QUE SEAN DEL TIPO "ROCKMAN DASH"....

INAFUNE: ME GUSTARÍA HACER ESTO TANTO COMO SEA POSIBLE. SIN EMBARGO, EN EL NEGOCIO DE LOS VIDEOJUEGOS, HAY UNA PREMISA IMPORTANTE DE QUE TIENES QUE HACER ALGO QUE VENDA, Y ESO INFLUYE MUCHO. ADEMÁS, YO MISMO QUIERO PROBAR COSAS NUEVAS. PERO EN CUALQUIER CASO, DEFINITIVAMENTE TENGO LA INTENCIÓN DE MANTENER VIVA LA SAGA "ROCKMAN".

ARIGA: ME SIENTO ALIVIADO DE ESCUCHAR ESO. TAMBIÉN PIENSO DAR LO MEJOR DE MÍ PARA DIBUJAR MANGAS "ROCKMAN" MÁS ATRACTIVOS A PARTIR DE AHORA. ¡MUCHAS GRACIAS POR DARME SU TIEMPO HOY!

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ENGLISH TRANSCRIPTION

Special Symposium

Let's talk about "Rockman"

Hitoshi Ariga
<Profile>
A mangaka who is famous in Japan for being familiar with "Rockman", a fact that himself and relatives admit it. As of March 1998, "Rockman Megamix" is being serialized in "Comic Bonbon Special Issue".

Shigeto Ikehara
<Profile>
A giant of 'Game Manga' who make a big success with "Famicom Fuunji" and others works. From the January 1992 issue of "Comic Bombom", he serialized the "Rockman" manga.

Yoshihiro Iwamoto
<Profile>
A popular mangaka serializing "Rockman X4" in "Comic Bonbon", as of March 1998. Their hot-blood brushwork and story development make fans roar.

Keiji Inafune
<Profile>
A game producer who has been deeply involved in the 'Rockman Series' since its early days. As of March 1998, He became the General Manager of the 2nd Production Department of the Development Headquarters of CAPCOM Co., Ltd.

The true history told passionately by the men involved in "Rockman"!

"Rockman", the pride of "Comic Bonbon"'s mangakas and Capcom's producer Inafune, who can be called the "Father of the series", talk about the history of "Rockman"! Hitoshi Ariga, the supervisor of this book, will be the interview moderator.


The history of "Rockman" manga in "Comic Bombom" began with master Shigeto Ikehara!

Ariga: I think I remember that the first "Rockman"'s manga that master Ikehara drew was "Rockman World", which was published in the "August 1991 Comic Bombom Summer Vacation Special Issue", right...?

Ikehara: You remember it well, don't...?

Ariga: I read "Bombom" a lot, and I've been a big fan of the "Rockman" series since then.

Ikehara: I remember now... Certainly, it was first published in a special issue, and since it was so popular, I began the serialization immediately in the magazine, don't...?

Ariga: Yes. From the January 1992 issue, "Rockman 4" began their serialization in "Comic Bombom".

Ikehara: Oh yeah, "4" was the first in this magazine. After that, I remember doing up to "Rockman 7". On the way, I also drew "Rockman X" in a special issue, don't...?

▲ Capcom's Mr. Inafune and Mr. Sato. Mr. Sato is behind the scenes (?) in charge of merchandising related to Rockman.

Ariga: In the first place, how did you decide to do a "Rockman" manga?

Ikehara: One day, my "BomBom" editor came up with an interesting game and asked if I could turn it into a manga. That was Rockman. Up until then, I had drawn several 'Game Comics', but by chance I hadn't picked up "Rockman" yet. So, when I actually looked at it, I had the impression that it would certainly become a manga... so, I decided to do it right away.

I wanted to make a manga like "Tetsuwan Atom"

Ariga: Specifically, what kind of manga did you want to make?

Ikehara: When I saw the game, the first thing I thought was, "Ah, it's like Tetsuwan Atom." That's why I wanted to go down that route with my manga. In other words, made a "Tetsuwan Atom"-like work, a classic shounen manga that everyone can enjoy. At that time, or rather even now, the number of classic shounen manga is decreasing. But I thought Rockman would be able to do it, so I consulted with my editor and we decided to aim for a "Tetsuwan Atom"-like work.

Ariga: Is that so? I love "Tetsuwan Atom", and I also loved Master Ikehara's Rockman. I think it's because I agreed with the idea of "a classic shounen manga that everyone can enjoy". Mr. Inafune, you've read Master Ikehara's "Rockman" manga, haven't you?

Inafune: Yes. Of course I read it. But regarding what Master Ikehara said, I was surprised when I heard the part where he mentions that he saw "Rockman" as a kind of "Tetsuwan Atom". I'm wanna talk about that now, there was actually an idea to make Rockman into 'Atom'.

Ariga: Eh, what do you mean with THAT?

● AN UNEXPECTED INTERCONNECTION BETWEEN ROCKMAN AND ATOM

Inafune: Rockman has now grown into a Capcom's representative character, but when the first game was released, there was this opinion that it would be difficult, from a business point of view, to sell with such a plain original character.

Ariga: Hmph, hmph.

Inafune: So, they give this idea -how about changing the character for Atom... In short, you can put out this action game with this robot, but I think it'll sell much better if you get the copyright and sell it as "Tetsuwan Atom" game.

▲  The first installment of "Rockman 4" published in the January 1992 issue. As soon as the serialization began, it became very popular.

Ariga: I see.

Inafune: Well, in the end, instead of Atom, we decided to go with our original character, Rockman, as originally we planned it. However, since such an opinion was expressed, that means that "Rockman" and "Tetsuwam Atom" must have been quite similar in image. And Master Ikehara saw through that similarity right away, don't?

Ariga: At that time, if the game had changed to "Tetsuwan Atom", we wouldn't have met the "Rockman Series". I feel like I want to see it, just out of curiosity. By the way, it became quite a topic among fans, but in Master Ikehara's manga, Rockman's design changed in the middle of the publication, right?

Ikehara: Ah, that was a request from Mr. Capcom...

Ariga: Eh, is that so?

With the advent of "Rockman X", the world of "Rockman" has expanded more and more!

Inafune: Yes. There was a troublesome issue about image unification. Personally, I think that manga is the work of mangakas, and even if they use the character Rockman, they can expand the image as they like, but at the time, there was an internal campaign to unify the image of the whole "Rockman" series.

Ariga: I see. Speaking of which, Capcom has prepared a number of thick file books that specify the designs and colors of all the characters that appear in the "Rockman" series, don't?.

Inafune: Right now, I'm in the process of making another "File Book", so in a certain way I feel alluded...

Ariga: So that was you? That's just show how much you valued the character image of the "Rockman" series... By the way, how about Master Iwamoto? When you started serializing "Rockman X", did you have any idea of what kind of direction you wanted to take?

▲ The opening for the first dramatic story of "Rockman X" published in the January 1994 issue!

● Manga version "X" where a hot-blood man's drama is developed

Iwamoto: In terms of direction, my manga have always been "hot-blood man's drama", and I can't draw anything other than that. So, I didn't think much of it... I thought that in the end, I would be able to differentiate it from the "Rockman" manga drawn by Master Ikehara and Master Ariga. Fortunely, the setting of the "X" series was more serious than the "Rockman" series, and that suited me.

Ariga: In the "X" series, the world view and story were decided to some extent from the beginning. Didn't this create any limitations for you?

Iwamoto: No, not really. They have given me quite a bit of creative freedom. On the contrary, I tend to convulse my narrative and I was more concerned about how to organize it.

Inafune: Mr. Iwamoto's manga is quite stimulating to me. The story plays a very important role in the X series games, so when I see Mr. Iwamoto's manga getting excited, I also feel that, then I think, "Okay, next time I'll come up with an even more amazing story."

Ariga: It's a synergistic effect in a good way, don't?.

Iwamoto: Well, if that happens, I'll have to make it even more exciting, and it will escalate more and more, making it more and more difficult to put the story together. To be frank, right now, my head is full of thoughts on how to conclude the story of "Rockman X4".
(As of January 1998, when this discussion was held, Master Iwamoto's "Rockman X4" serialization in "Comic Bonbon" had not yet been concluded.)

● The last of the "X" series has already been decided!?

Ariga: Speaking of "Rockman X4", Dr. Wily has finally appeared in the game, and we've even learned that he might be the creator of ZERO. When you started the "X" series, did you think about things like this?

Inafune: Yes, unlike the "Rockman" series, I started making the "X" series after almost deciding on the overall story. That's why the last one is already decided.

Ariga: Eh! Is that so!?

Inafune: Of course, I can't tell you how many episodes it will be and what the ending will be, but at least I have an image in my head.

▲ Mr. Iwamoto enthusiastically talked about the “Rockman X”'s manga and games.

Ariga: I'm looking forward to that...

Iwamoto: By the way, Mr. Ariga, when did you start drawing Rockman manga?

Ariga: I made my debut in "BonBon" in the Spring Break Special Issue of 1993. It was a gag manga called "Rockman Gag World". However, since I dedicated myself to doujinshi, I have drawn and published Rockman manga for a long time in that field. I've been a big fan since the first game was released. Of course, I have entered the 'Boss Character Contest' several times. But I never made it to the final selection...

Inafune: Ah, I think it's probably because your drawings were too good.

Ariga: In 'Contest', if your drawing is too good, you won't be selected?

What did the manga artists who drew "Rockman" think after actually playing the games?

Inafune: I can't reveal the inside story too much, but in the 'Boss Character Contest' I gave more importance to the themes. In other words, I choose characters who have a theme that fits what I need at that moment, and that are easy to move inside the game. Of course, I've never been good at drawing, but I have a philosophy that if a character is oversaturated and difficult to move, I should stay away from it.

Ariga : Is that so... Well, leaving me aside, I would like to ask you about the Rockman games, Master Ikehara, be honest, how did you feel when you played them for the first time?

▼ Mr. Ariga said to Mr. Ikehara, that at the time he wanted to work as his assistant...

Ikehara: I don't remember exactly which game I played first, but I honestly thought it was a well-made action game. I didn't think it was as difficult as rumored to be. However, I felt that there was a little unbalanced sections here and there...

Iwamoto: That's probably because Master Ikehara is good at games. The first work I played was "Rockman X", but I'm not good in action games, so I found it very difficult.

● Are you "Rockman" faction or "X" faction?

Inafune: if you had played the "Rockman" series first, you might have had a different impression. The "Rockman" series and the "X" series should basically be almost the same, but it seems that they make a different impression on each person who tries them depending on their tastes. The human beings around me are also divided into two types: "Rockman is more accessible" and "No, I prefer 'X'".

Ariga: for me, both are equally accessible (laughs).

Inafune: No, it's because you, Mr. Ariga, must be special (laughs).

Ikehara: It's not average, is it? I once asked Mr. Ariga to show me how to pass an area that I simply couldn't pass.

Iwamoto: Was that what you did? However, when I played "X" for the first time, I managed to clear only one stage, so I thought it was pretty hard. But this is what I think. Even if someone like me who sucks at action games, after trying hard enough, can manage to complete 1 stage, then that must be an excellent game.

Inafune: Thank you very much. But I, as a creator, have never tried to "narrow the front". However, if you ask the fans about this matter, they will say that they all seem easy, don't...?

Ariga: Mr. Inafune, you've been involved in most of the Rockman works so far, Which one left the biggest impression on you?

Inafune: Each one has its own memories, but if I were to force an answer, it would be "Rockman 4".

● Was the system completed in "Rockman 4"?

Ariga : “Rockman 4”? I want to know why?

Inafune: Well, it was the first time that I was in charge of the work team, but more than that, I have a strong impression that I've seen, in this work, there was some degree of refinement in relation to the system.

Ariga: The charge shot from "4"... You can now do the so-called accumulated attacks.

▲ "Comic Bonbon" Ariga-sensei's debut work published in the 1993 spring break special issue. His characters are so charming!

Inafune: Yes. "Rockman 3" added the elements of 'Sliding' and 'Rush', and "4" made it possible to charge shots... In other words, almost the same game style as now was completed.

Ariga: This is the first game where you can play a stage once you've cleared it.

Inafune: Quite so!

Ariga: Mr. Inafune, if "4" is the one that left the biggest impression on you, and also, Master Ikehara's serialization in "Bombom" start with "4"... If you think about it, then "Rockman 4" may be the turning point of the series.

Inafune: By the way, I would tell you some trivia, it was my decision that the cartridge color for "Rockman 4" is orange. After all, I've always thought that a bright, flashy color like orange would be perfect for an action game.

● I wonder what will happen to "Rockman" from now on...?

Ariga: Lastly, what do you expect from the "Rockman" series in the future? Could you tell one by one what you think to Mr. Inafune? First, Master Ikehara...

Ikehara: I'm not directly involved with "Rockman" now, but I want it to be a game that everyone, especially children, can enjoy casually. There are fewer games for children to play these days, right?

Inafune: Yeah, don't? I will never forget that part. When I work in the "Rockman" series, I always have in my heart that this is a game for children. And I try to instill that in other staff members as well.

Iwamoto: As far as I'm only involved with the "X" series, so, I'm looking forward to more hot-blood dramas...

Inafune: Well then, I'll prepare a story which will be even more difficult for Mr. Iwamoto to organize (laughs).

Ariga: First and foremost, I want the "Rockman" series to continue into the future and forever. In addition, I would like to see the scrolling action game format maintained as much as possible... Of course, it would be nice to have a 'Rockman' game like 'Rockman DASH' too. . .

Inafune: I would like to do that as much as possible. However, in the case of games, there is a major premise that you have to make something that sells, and it is greatly influenced by that. Also, I myself want to try new things. But in any case, I definitely intend to keep the Rockman series alive.

Ariga: I was relieved to hear that. I also want to do my best to draw more attractive "Rockman" manga from now on. Thank you very much for giving me your time today!

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